Fiendebilder

Under första året på Freds – och konfliktprogrammet så gick vi en kurs som nu i efterhand känns nästan löjligt självklar men som då var något helt nytt, i alla fall för mig. Kursen handlade om fiendebildskonstruktioner och hur ett ”vi” och ”de andra” skapas. Det blev så självklart för mig när jag fick det på papper, grupperingar och konflikter blev mycket lättare att förstå, även också lättare att hantera.

Det kan handla om att vara Malmöbo eller Stockholmsbo, socialdemokrat eller moderat, kvinna eller man. Vi försöker hitta oss själva genom att känna en samhörighet med en grupp, det gör vi lättast om vi först hittar vad vi inte är. Begreppen ”vi” och ”de andra” finns överallt, på lokal, nationell och internationell nivå. Precis som vi får lära oss när vi tar körkort så sorterar vi bort onödig information, vi följer ett kognitivt schema så att vi lättare kan hantera all den information som vi ständigt stöter på. På samma sätt så skiljer vi på grupper, vi sorterar bort information om gruppen som inte anses som relevant eller viktig för oss. Det här kan självklart leda till feltolkningar och den stereotypiska bild vi har av gruppen förstärks, utan att vi egentligen tänker på det.

Så, för att göra det hela enkelt. Gruppen ”vi” är den grupp jag själv känner en samhörighet med, den gruppen representerar något bra. Gruppen ”de andra” representerar olika skillnader som finns mellan mig och gruppen, därmed grunden för min egen identitet. Vi stöter på de här begreppen överallt, inte minst i konflikter. Fördomar har vi alla, men det kan lätt gå över till rasism och fiendebilder. Vissa forskare säger att fiendebilder skapas för att ha någon eller några att skylla på när något dåligt händer i livet, andra menar att fiendebilder skapas för att avhumanisera grupper. Begreppet avhumanisering betyder att en individ förlorar sin identitet som människa och blir en i gruppen, detta för att lättare kunna utföra en fysisk eller psykisk aggressiv handling mot individen eller individer. Ett konkret exempel är Rwandafallet, där de kallade tutsierna för kackerlackor, en omfattande avhumanisering skedde vilket i förlängningen ledde till att ett folkmord bröt ut. Andra forskare menar att fiendebilder skapas då tillgångar och värden blir hotade, till exempel så växte nog många aikare’s fiendebild mot Malmö FF när de skulle spela matchen mot Elfsborg och AIK visste att de kunde förlora guldchansen.  På samma sätt fungerar det i konflikter, världen över. Det här är väldigt enkelt att förstå, men svårare att arbeta bort. Det kan börja med en fördom, som sedan växer till en fiendebild, i värsta fall avhumanisering och våldsamma konflikter kan uppstå. Jag tror, har vi det här i baktanken hela tiden så minskar våra egna fiendebilder. För det är så enkelt, men ändå så svårt.

Media är en stark faktor inom fiendebildskonstruktioner. Vi ser bilder på svältande barn, bombade byggnader i ett land där det är inbördeskrig, misär och krigszoner. Det kan leda till att vi vill hjälpa till, men det kan också få motsatt effekt och leda till mentalt avståndstagande. När vi ser nyheterna så lär vi oss att det är långt ifrån oss och farligt, vi känner ingen samhörighet och därmed så tar vi avstånd. Men det kan som sagt även leda till att vi vill hjälpa till, det som vi ofta ser med naturkatastrofer. Tyfonen i Filippinerna drar till sig mer uppmärksamhet än konflikten i Syrien just nu, kan det kanske vara ett tecken på att vi tar avstånd från Syrien då det känns otäckt och farligt? Samt känner en samhörighet med Filippinerna då det både är en turistort och påminner om tsunamitragedin 2004 som berörde många utav oss? Det är värt att tänka på.

Sara

 

Vill du läsa mer?

– Världsbild, kultursyn, medborgarskap av Ulf Hannerz
– The enemy with a Thousand Faces av Vilho Harle
– Vem är min nästa av Kristian Steiner
– Facilitation of Social Interaction Through Deindividuation of the Target av Stephen Worchel
– The Love of Hating: The psychology of Enmity av Zur

About aworldofpeace

Välkommen till A World of Peace! Vi som driver denna blogg heter PCBP – People Can Build Peace och vi är en NGO, alltså en ickestatlig organisation, som arbetar med fredsbyggande. Bloggen drivs ideellt och är varken bunden till något parti, religiöst samfund eller statlig myndighet. Men detta skall inte blandas ihop med neutralitet, då vi tar ställning emot förtryck, diskriminering, militarisering, våld och krigsföring, samtidigt som vi står för frihet, mänskliga rättighet, rättvisa och ickevåldsamma metoder i världspolitiken både för stater och för civilsamhälleliga aktörer. Vårt långsiktiga mål med den här bloggen är att främja en hållbar positiv fred i världen. Johan Galtung, en av fredsforskningens främsta profiler, skiljde mellan negativ och positiv fred, där negativ fred är avsaknaden av direkt/fysiskt våld, men att det ändå råder strukturellt våld vilket kan beskrivas som ojämlika chanser i livet samt kulturellt våld, vilket innebär att direkt och strukturellt våld ses som normalt, naturligt, eller att vi inte ser det alls. Positiv fred är å andra sidan avsaknaden av alla dessa sorters våld, vilket innebär ett tillstånd av jämlikhet, tolerans och förståelse, samt att alla människor kan uppfylla sin fulla potential. Vårt strå till stacken för att nå detta tillstånd av positiv fred är denna blogg. Här vill vi motverka att våld ses som ett legitimt politiskt verktyg, öka medvetenheten kring Galtungs olika definitioner av våld, sprida kunskap, bilda opinion och sätta positiv fred på agendan! Man skulle kunna kalla oss fredsentusiaster, men vi är inga perfekta människor. Vi lever också i ett konsumtionssamhälle, och vi styrs också av normer och maktstrukturer. Vi handlar inte alla våra kläder på second hand eller har hela skafferiet fyllt med KRAV, Fair Trade och Ekologisk mat. Vi är inte veganer och vi har aldrig stoppat någon stridsvagn med våra bara händer – men vi försöker ändå göra skillnad. Skall vi vänta på att bli perfekta människor innan vi med ryggen fri kan kritisera resten av världen kommer vi aldrig att kunna börja. Skulle vi lyckas nå det tillståndet skulle vi ändå inte ha någon tid till fredsarbete, då vi troligtvis skulle fått lägga all vår tid på att bruka jorden, karda ullen och hugga veden. Så nu vet ni detta, vi är inga idealmänniskor, vi är bara sju studenter som försöker göra vårt bästa och göra vad vi kan för en positiv fred. Och kan vi så kan du, alla är välkomna att hoppa på tåget!
This entry was posted in Fred och Konflikt. Bookmark the permalink.

Leave a comment